Skip to content

Ofrivillig Semester på obestämd tid

mars 4, 2010

Har varit arbetslös i nästan ett helt år, höll nästan på att ge upp hoppet att få ett jobb då varje gång jag blev kallad till intervjuer, kom vidare men föll på mållinjen gång på gång…

Men så en dag  blev jag kallad till en rekryteringsträff på den älskade arbetsförmedlingen, fick träffa en arbetsgivare och nu 3 veckor senare har jag precis avklarat första intensiva veckan och trivs som fisken i vattnet.

Min arbetslöshet inleddes av att jag blivit grundligt rövknullad av facket som följde LAS som en sovjetisk gränsvakt följde föreskrifter. Företaget jag jobbade för ville ha kvar oss unga och göra sig av med dom gamla stofilerna som mest satt och fikade. Men NEJ, är du ung och nyutbildad så ska det tydligen vara enkelt att få tag på nytt arbete, tyckte facket, möjligtvis om det är högkonjunktur. Men så var det ju som bekant inte fallet februari 2009. Så då var man inne i ett moment 22 som så många andra arbetslösa ungdomar, rätt kompetens men saknar arbetslivserfarenhet (och hur fasen skaffar man sig det om ingen vill anställa en?).

Tillråga på allt fick jag vänta 15 veckor på första A-kasse utbetalningen, men det spelade inte så stor roll då jag hade ca 2 månadslöner på sparkontot (rekommenderas).

Därefter var det bara att ändra om sina pengasprättarvanor och helt plötsligt hade jag en sundare privatekonomi än när jag hade arbete, då jag tänkte efter både en och tre gånger innan jag köpte något, eller undrade om det var något jag kunde göra själv eller hitta billigt på second hand istället.

Min ofrivilliga semester på obestämd tid som jag brukade kalla det, har varit väldigt lärorik. Har läst många böcker, blivit femjävlig på laga mat, baka bröd och städa (till min sambos stora glädje), gått flera kurser (växtkurs, ler och halmhusbygge, biodling), lärt mig otroligt mycket om odling och vikten av att vara förberedd på diverse vardagskatastrofer. Men framförallt fått tid att klura över vad ens plats på planeten är och vad som skall göras med den.

Den enda nackdelen med jobbet jag har fått är att det innebär mycket resor så många planerade vårprojekt får läggas på is eller omprioriteras. Men dom ambitiösa odlingsplanerna står fast. Nu börjar jag snart kunna skönja den mörka jorden under snön bara lite drygt decimetern kvar här nu, gruset på gårdsplanen har uppenbarat sig för första gången sedan mitten på december!

//

6 kommentarer leave one →
  1. mars 4, 2010 4:09 e m

    Skitskoj med jobbet! Kör hårt!

  2. mars 4, 2010 4:29 e m

    Tack så mycket. Nu blir det Konsumtionshets den 25:e!!!

  3. mars 4, 2010 4:46 e m

    Stort grattis. Handla inte för mkt ficklampor nu bara =)

  4. mars 4, 2010 4:59 e m

    Tack!
    Blir nog en 3-4 yxor istället 🙂

  5. mars 4, 2010 5:16 e m

    Grattis till jobbet och all ny kunskap som du lärt dig och mig under året, hoppas du fortsätter…gillar att läsa det du skriver.

  6. mars 4, 2010 5:47 e m

    Tack Helena!
    Klart jag fortsätter, ambitionerna finns ju kvar!

Kommentera

