Skip to content

Bilbekymmer

februari 10, 2010

Tidigt i höstas fick vi erbjudande om att köpa en släktings SAAB 9000 för en billig peng (-10 000 kr) då vi behövde en till bil som var större, bekvämare och hade dragkrok. En sjukt dålig affär visade det sig bli. Det började med att samma dag vi fick den under en varm septemberdag skar AC pumpen… Den gick ju såklart på samma rem som vattenpump och generator. Men det fanns remmar som var kortare så vi kunde koppla förbi AC pumpen.(-2200kr)

Frid och fröjd trodde vi tills tre veckor senare då bränslepumpen havererade mitt på E4 strax norr om Jönköping en söndagkväll, det blev bärgning, hyrbil och en saftig reparation (-6500kr)

Tidigare i veckan vägrade bilen starta trodde det var batteriet som var klent men efter laddning så vägrade motorn tända, inte ens med startgas, då visade sig att tändkasetten + nån jädra grunka som styr spridarna pajat…

Här står vi nu och vet inte om vi vill lägga 6000 kr till på en reparation bara för att saabkräket skall haverera igen om en månad. Det lutar åt att vi säljer den till en i bygden för några futtiga tusenlappar bara för att slippa aset. När man väl släppt taget om denna utgiftsmaskin känns det som när man lämnar den gamle cancersjuke tiken till veterinären för sista gången, en känsla av lättnad av att nu blir det inte fler dyra veterinärbesök och byrackan får vila i frid…

Annonser
7 kommentarer leave one →
  1. februari 10, 2010 9:06 e m

    Ja, ibland är det inte utan att man önskar sig en gammal Volvo 240 utan mer elektronik än vad som går åt till radion. Helt utan mer avancerad teknik än att man hittar reservdelarna på Biltema. Vi kör Cirtoën… Jag minns en minnesvärd gång när vi var på SkogsElmia söder om Jönköping. Det var tidernas regnskur när alla köade in på parkeringarna, då plötsligt försvann all ork ur bilen och krypfarten i kön var allt som bilen orkade med. En bärgare fick komma med utbytesbil när dagen var slut, något försenad då den mötte alla 90 000 besökarna. Och felet? Luftmassemätaren hade blivit blöt…

  2. februari 10, 2010 9:17 e m

    Haha ja man undrar ibland vad all elektronik i bilarna skall vara bra för? Varje liten elektronisk pryl är ju ytterliggare ett potent fel… Det känns som om man ska ha en stor portion tur när man skaffar en bil!
    //N

  3. februari 11, 2010 7:13 f m

    Ja fy fasen. Gör er av mer bilen. Nästa gång kankse den havererar på en sällan trafikerad skogsväg i vintermörkret.

  4. februari 11, 2010 10:09 f m

    Det är nog bra att veta när man ska ge upp, gör er av med liket! Vad säger Annas föräldrar då, tycker dom det är pinsamt? Alltid jobbigt att sälja en äldre bil till nån man känner.

  5. februari 11, 2010 5:02 e m

    Sådär ja! Då var åbäket sålt och bortbogserat! Så nu är den inte till besvär mer.
    Det är ju inte deras fel att den har gått sönder men visst lite pinsamt tycker dom nog allt det är… Men nu är det över 🙂

  6. sprithitler permalink
    februari 16, 2010 11:12 f m

    Saab 9000 är spännande bilar, de är underverk komfortmässigt, men när de börjar gå sönder så bara fortsätter de med det. Motorelektronik är svårt att komma ifrån i dagens läge, men man får välja en bil som har så lite av den varan som möjligt och helst en som felar till säkerhet när den bestämmer sig för att djävlas.

  7. februari 16, 2010 4:14 e m

    Ja det var ju en riktig gubbracer vi hade 170 hästars motor med automatlåda så bekväm var den allt!

    Vår andra bil, en liten volkswagen har inte mycket avancerad elektronik och den går förvånansvärt felfritt. Peppar peppar ta i trä!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: