Skip to content

Jag vill ha en jordkällare!

februari 8, 2010

Så jag kan ställa undan alla backar med öl som vi producerat de senaste månaderna. Börjar bli lite trött på att ha dom i vardagsrummet. Två av backarna samt innehållet i jäshinken är brännmärkt för min uppkommande födelsedagsfest!!

Det finns lite olika sätt att anordna en sval förvaring av livsmedel:

  • Det enklaste och billigaste är att gräva ner tunnor i marken. Tunnor har jag gott om och kan skaffa fler om jag vill det är bara hålen som skall grävas…
  • Ett annat tänkbart alternativ är att gräva ut i kullen bredvid huset och mura upp en jordkällare med lecablock  men med tanke på att vi inte äger kåken så känns det inte värt det eftersom det blir svårt att ta med sig när vi flyttar.
  • Drömmen vore att köpa en glasfiberarmerad jordkällare komplett med hyllinredning och fruktskåp men med frakt från fabriken i Norrlångträsk skulle det gå loss på ca 34 000.

Rusdrycker söker sval plats att götta till sig på…

7 kommentarer leave one →
  1. februari 9, 2010 5:18 f m

    En normal vinter hade det ju funkat med en gammal frysbox förvarad utomhus under tak, men den här vinten hade man väl varit tvungen att montera värme inuti 😉

  2. februari 9, 2010 6:50 f m

    Antingen får du börja dricka av den där ölen eller så får du ge den till mig! 😛 Det borde ju faktiskt, som ylven skriver, gå att ha en gammal frysbox som du kan ha det i typ i ett av uthusen eller något? Borde ju vara såpass isolerat så det inte blir minusgrader i den i alla fall. Jag måste få tummen ur och kolla tempen i mitt förråd nere i källaren.

    // Alex

  3. februari 9, 2010 7:43 f m

    Det kanske går att pimpa boxen med en frostvakt… Synd att du inte bor närmare, hade gärna kunnat tänka mig att komma och smaka annars.

  4. februari 9, 2010 7:01 e m

    Frysbox med frostvakt låter kontroproduktivt men det hade funkat för ändamålet 🙂
    Får slänga av några flaskor hos dig nästa gång vi ska till Östergötland!

  5. februari 9, 2010 8:05 e m

    Gör det! Du vet ju vad jag heter, resten är piece of cake!

  6. februari 9, 2010 10:13 e m

    Absolut!

  7. februari 13, 2010 4:54 e m

    hoho jag vill oxå ha! 😉

Kommentera

