Skip to content

Bästa brödet!

februari 3, 2010

Har försökt leta upp ett enkelt surdegs recept. Har experimenterat fram ett recept som visserligen är ett ljust bröd men ett ljust hembakat bröd måste ju vara nyttigare än ett ljust blaskebröd man köper i affären.

Detta receptet resulterade iaf i ett bröd som är det bästa jag någonsin bakat sen om det var tur eller inte det visar sig nästa gång jag gör det.. Men såhär gjorde jag iaf. 🙂

Dag 1 kväll.

  • 1dl rågsurdegsgrund
  • 3dl vetemjöl
  • 3dl vatten

Rör ihop mjölet vattnet och suredegsgrunden och låt stå i rumstemperatur över natten täck med handduk.

Dag 2 morgon.

  • 13 dl vetemjöl
  • 5dl ljummet vatten
  • några nypor salt

Knåda ordentligt i minst 5-6 minuter degen kommer vara ganska kladdig så mjöla nävarna ofta för att degen ej skall fastna. Låt degen stå på ett varmt ställe (jag ställer min på spiskransen) tills degen blivit dubbelt så stor tar ca 3 timmar beroende på värmen.

När degen jäst färdigt stjälp upp degen försiktigt på en plåt (så att inte degen sjunker ihop) och dela upp den i två bröd utan att knåda eller slå ner brödet, ju försiktigare man är desto luftigare blir brödet.

Ställ in bröden i ugnen på 225 grader, ställ gärna en skål med 2 deciliter vatten längst ner i ugnen (ångan ger brödet en fin krispig yta). Efter 30-35 minuter är det klart. Knacka brödet i botten, låter det ihåligt är det färdigt!

5 kommentarer leave one →
  1. februari 3, 2010 5:25 e m

    Tackar Nisse, helt perfekt.

    Har själv letat med ljus och lykta efter ett enkelt recept.
    Men då det slumpade sig så att jag såg Per Moberg baka surdegsbaguetter på tv så skulle jag förstås ge mig på det som första projekt.

    Kan meddela att det är nog bara den gode Per som har den tiden på sig att göra alla moment och vänta på jäsningen.

    Ska prova ditt recept Nils jag lovar! Men pga IRL så tar det nog minst 2 veckor innan jag gör det. Men då gör jag det eventuellt i min bakugn som jag har uppgraderat min kamin med! 🙂 Stay tuned

  2. februari 3, 2010 6:33 e m

    Hur har du uppgraderat kaminen med bakugn? Stoppat in en gjutjärnsgryta på glödbädden att grädda i?

    Lycka till med bakandet! Ser fram emot att höra resultatet…
    //

  3. februari 4, 2010 3:47 e m

    Verkar vara en klok investering…

Trackbacks

  1. Vårt dagliga bröd giv oss idag « Den svenska Argus

Kommentera

