Skip to content

Fröer beställda

januari 15, 2010

Nu har jag dragit iväg en fröbeställning som heter duga (tycker jag).

Jag behöver utöka odlingsmarkerna från förra året. De nuvarande kommer knappt räcka till kryddorna :). Frågade hyresvärden om jag kan få tillgång till lite mer odlingsbar mark. Eftersom jag behöver upp mot 100 kvm (kanske mer) så blir det till att ta ett stycke av åkern som ligger färdiggödslad och plöjd under snötäcket ute. Jag blev lite skämtsamt erbjuden att få odla 30 hektar men jag avböjde med tanke på att det kan ta sin lilla tid att jämna till med kratta och så för hand inför vårbruket!

Jag ska satsa på samodling och täckodling för att hålla nere arbetsinsatserna när det gäller bevattning samt ogräs-och insektsbekämpningen.

Detta är beställt från Runåbergs:

  • Morot, Early Nantes, tidig och lagringsbar sort.
  • Majs, Painted Mountain, tålig för kyla och vind ger kolvar i fantastiska färger
  • Vintersquash, Buttercup, vädertålig och kan lagras länge ger frukter på 1-2kg
  • Vinterkål, Danish ballhead,  har fått försmak för surkål så här ska mjölksyras till hösten.
  • Pastatomat, Bellstar, ger stora tomater som det skall göras pastasås och ketchup på.
  • Kamomill, tycker mycket om kamomillte, dyrt att köpa, enkelt att odla själv.
  • Johannesört, te på johannesört får mig att sova som en prins och vakna med skarpt sinne.
  • Libsticka, efter önskemål från min mor, har en väldigt aromatisk doft och god smak
  • Grekisk Oregano, är en av de kryddorna som går åt mest i hushållet så det måste odlas.
  • Rosmarin, ifall man skulle komma över ett nyslaktat får!
  • Backtimjan, ingen motivering behövs.

Från impecta beställde jag:

  • Spritärt, Feltham first.  Odla, torka, sprita, lagra, koka ärtsoppa mitt i vintern.
  • Gul lök, Ailsa Craig. Snabbväxande mild sort kan väga upp till 1kg
  • Chilipeppar ”de cayenne”, med en styrka på 6000(T) (skalan graderas mellan 0 och 50000)
  • Humle, Humulus lupulus, Eftersom vi gör så mycket öl vore det häftigt att kunna göra det på egen färsk humle. Men vet ingenting om vad den har för alfasyra (bitterheten). Förövrigt en mycket tjusig växt som kan växa upp till 20 cm/dag och bli 4 meter hög.
  • Solros, Titan. Min favoritblomma Titan ger stora höga blommor.
  • Solros, red sun. Lite mindre solros men ger fina mörkröda blommor.
  • Gul sötväppling. Har alltid resonerat ” går det inte att äta så ska jag inte odla det” Men om allt går vägen så kommer jag till sommaren ha ett bisamhälle eller två och det finns vissa växter som ger bina mycket nektar och pollen sk dragväxter.
  • Honungsfacelia, Namnet talar för sig självt.
  • Rödklöver, är både en ypperlig dragväxt och gröngödslingsväxt.

Frön som blev över från 09:

  • Tomat Sungella
  • Sallad
  • sockerärt
  • rödbeta
  • Basilika
  • Tagetes
  • Spenat
  • Persilja
  • Dill

3 kommentarer leave one →
  1. januari 15, 2010 11:25 e m

    Hehe, jag tror att någon blev lite inspirerad? Nu är det bara en lång väntan tills snön förvinner… God natt!

  2. januari 16, 2010 3:18 e m

    Fan alltså… Jag blir så jävla avundsjuk! Jag vill också odla och hålla på! Det är skit att bo i lägenhet! Om det behövs så hjälper jag gladeligen till med att förbereda åkermark osv 🙂

  3. januari 16, 2010 3:37 e m

    Ylven:
    Japp jag gillade ditt upplägg så jag plagiera rakt av! 🙂

    Alex:
    Det ska nog finnas möjlighet att du ska få lägga några timmar i grönsakslandet, du får betalt i grönsaker och örter (och vår egen öl).

Kommentera

