Skip to content

Oj så bra det blev trots allt.

januari 14, 2010

Allt gick bra under surdegsbaket igår fram till dess att det skulle i 8dl rågflingor i degen… Det hade vi ju såklart inte hemma (lär mig aldrig läsa igenom recept ordentligt) så jag fick improvisera och öste i havregryn istället.

Fick dela upp degen i två skålar eftersom ingen vi hade var stor nog. Nu skulle det jäsa till dubbelstorlek och det kunde ta upp till 5 timmar men efter 2 timmar på spiskransen ovanför kaminen var degen dubbelt så stor.

Under utbakningen upptäckte jag att havregryn nog inte hade samma uppsugningsförmåga som de enligt receptet tilltänkta rågflingorna skulle ha så det vart så kletigt att hälften vore nog.

Nu skulle det såklart jäsa ännu mera men jag lät det stå i kylskåpet över natten och gräddade det i ottan istället. Brödet var stenhårt runt om när det var färdig gräddat så jag använde mig av det gamla husmorstipset att svepa en fuktig kökshandduk runt brödet för att mjuka upp ”skorpan”. Brödet blev väldigt smakrikt, saftigt och luftigt trots allt. Det som hållit mig tillbaka tidigare när det gäller matlagning var att jag slaviskt följde receptet och saknades något så fallerade planen och det blev falukorv och makaroner istället. Men det gäller att våga prova  ändå och använda likvärdiga ingredienser för att få ett bra resultat, skulle det ändå gå åt helvete så vet man iaf vad man inte ska göra till nästa gång!

No comments yet

Kommentera

