Skip to content

off-grid dessert

januari 3, 2010

Skrev i oktober om när jag gjorde gröt på kaminen har gjort det flera ggr efter det. Igårkväll blev jag sugen på den klassiska sommargrillkvällsdesserten ”chokladfylldbanan i folie” Eftersom en kamin är en grill med lucka så provade jag och det vart riktigt lyckat så där sparade jag den kilowatttimmen som behövs till att värma upp torpet som inte riktigt är byggt för att det utanför vecka efter vecka är i snitt -10 ute. Värmepumpen som sett sina bästa dagar har problem med att ge effekt vet ej om det är för kallt ute eller om den bara börjar längta efter skrotcontainern på tippen.

Nä en vattenmantlad massiv murspis på 5 ton med bakugn och spisplattor centralt placerat i ett timmerhus med väggar tjocka nog att stoppa ett pansarskott är vad jag går och drömmer om när man huttrandes tänder kaminen på morgonkvisten…

Nu kan ju många tycka att 11 minus är ingenting men för att vara i Halland hyfsat nära kusten så säger alla runt omkring här att det är extremt och brukar aldrig vara så kallt så länge som det varit det senaste.

2 kommentarer leave one →
  1. januari 4, 2010 6:34 e m

    Jag gjorde också en off-grid dessert här om dagen. Det var minus 17 grader när jag vaknade så jag gjorde vaniljglass på balkongen. Vi passade också på att frosta av frysen. Men utan glassmaskin så fick jag röra varje halvtimme. Tog också nästan hela dagen att göra den. Men ack så god.

  2. januari 4, 2010 8:24 e m

    Härligt!
    Den som väntar på något gott…

Kommentera

