Skip to content

Skrotlycka!

december 30, 2009

Har hjälpt en kompis att flytta nästan hela dagen och vi avslutade flyttandet med att slänga lite skit på tippen. Det är lika frustrerande varje gång man är där, i containrarna ligger det mycket skit men även fullt funktionsdugliga grejer som likagärna kunde lämnas till en loppis, second hand eller säljas på blocket. Har folk ingen koll eller är dom bara lata? Egentligen får man inte plocka med sig saker från tippen men i detta fallet kunde jag verkligen inte låta bli. Med hjälp av en trasig sängram lyckades jag fiska upp denna dyrgrip som är 100% funktionsduglig till och med nysmord och med vassa knivar. Har nu ytterliggare en handvevadpryl i gömmorna och den kommer säkerligen att användas flitigt måste bara hitta en passande korvstoppningstratt så är den komplett! Någon mer som har fasats över någon slängd pryl på tippen eller hittat något riktigt guldkorn?

7 kommentarer leave one →
  1. december 31, 2009 8:08 e m

    Sådan där kvarn fyndade jag när sambons mormor flyttade in på ålderdomshemmet, inkluderande en gammal ”Köksbjörn” (typ ”assistent”) som jag ännu inte provat, jag får hellre blåsor i händerna och björnbajs i armarna när jag ska knåda en deg ;-). Av henne fick jag också ett exemplar av Hemkonservering som jag värderar högt.

    Det var länge sedan jag var på en återvinningsanläggning (varför heter de så förresten, man återvinner ju inget, bara utvinner råvarorna igen…) men varje gång brukar jag ha lust att ta med mig endel hem…

  2. Kattenihatten permalink
    januari 1, 2010 8:43 f m

    jag har hittat en cykelkärra på tippen. Den behövde endast ett nytt bakhjul, annars i perfekt skick. Jag tog hem den och köpt ett nytt hjul, och den tjänar oss väl.

  3. januari 1, 2010 11:00 f m

    Ylven:
    Hehe Björnbajs hoppas jag är ett uttryck för mjölksyra annars hade jag inte velat vara nära ditt kök när det ska bakas 🙂 ?
    Den hemkonserverings boken fick jag med på köpet när jag köpte min kära inkokare den är riktigt härligt sliten full med anteckningar och nedspillda sidor. Har även den lilla handboken ”konservera” utgiven av konsum-kooperativa från 50-talet med en smal blond lycklig hemmafru på omslaget. Annars fick jag en fin julklkapp av svärmor i Ica förlags ”stora boken om safta och sylta” som även hanterar torkning, mjölksyrning och salting. Så nu har man litteraturen nu ska man bara öva sig på det augusti 2010 blir intensivt.

    Kattenihatten:
    Gratis är godast. Cykelkärror är bra grejer finns på min önskelista med 🙂

  4. januari 2, 2010 11:27 e m

    Björnbajs betyder muskler! Det är vad jag bygger när jag sliter med att veva runt degen varv efter varv i 15 minuter!!!

    Idag har jag byggt muskler med hjälp av ved, återkommer med ett blogginlägg när jag har hittat kabeln till in telefon…

  5. januari 3, 2010 7:47 f m

    Tar sin lilla tid och kräver sina muskler att mala slaksida av älg med en sådan kan jag intyga, och kräver sitt bord att fästa den i. Men den finns kvar i gömmorna, fast det är en Husqvarna 4 eller ngt sådant i mitt fall. Men den maler bättre än den elektriska köttkvarn vi använder numera. Köpte min manuella för 15:- + frakt på Tradera.

  6. januari 3, 2010 6:14 e m

    Skrotlycka vet jag inte om det är, men ditt inlägg fick mig att fungera på hur mycket ”gratismat” som finns i vår/min närmiljö utan att användas. Ett ganska bra exempel på deta är de åtskilliga valnötsträd som växer i närheten av mig, och frukterna bara ligger på marken. Gissningsvis beror det på att folk inte inser att det är valnötter, eller tror att de är oätliga om de skulle öppna en och prova. Men för andra året i rad har jag torkat och ätit valnötter härifrån och de smakar precis som de i butiken, marginellt mindre och möjligen i min mening något smakrikare och inte så beska.

  7. januari 16, 2010 4:19 e m

    Lustigt att du hittat just en sån, här där jag bor har vi en återvinningstation med sk, bytesbod där man kan lämna och hämta prylar. Kanonbra!
    Därifrån har jag hämtat hem två sånna kvarnar, och dom är perfekta. Används till allt möjligt från att mala fiskfärs till att pressa vetegräs.

Kommentera

