Skip to content

Efterkompost

december 29, 2009

I dagarna började jag med att förädla mina MPGBs.

Har inhandlat mattsvart sprayfärg på cheapy för 40 kr burken och spraymålet den första tunnan. Som jag skrivit tidigare så ska en del av dom användas till bevattning i sommar så det är ju inte akut än. Men det som däremot är akut är komposten som är så full att det är svårt att röra runt och syresätta den. Delvis för att förmultningen avstannat pga kylan då min provisoriska isolering läckte in vatten. Så jag har lagt halmen (som började ruttna) att täckodla med istället.

I och med att förmultning avstannat så sjunker inte materialet undan som det ska. Hursomhelst behöver jag konstruera en efterkompost av en tunna att lägga över kompostmassan i fram till det att det ska krattas ut i odlingarna i vår/sommar. Problemet med tunnorna jag har är att det inte finns något lock. Funderar på att såga ut ett hål sen lägga en skiva över och ett spännband runt så när man ska skaka om innehållet så  det blir på plats.

Började med att rugga upp ytan jag skulle spreja med sandpapper samt borra några lufthål i botten. Har målat tunnan 2 ggr och det verkar räcka(en sprayflaska/tunna).

No comments yet

Kommentera

