Skip to content

Midvintersolstånd

december 21, 2009

Idag är årets mörkaste dag från och med nu blir det bara ljusare även om det till en början går väldigt långsamt så tycker jag det är en psykologiskt viktigt vändning särskilt nu när det är väldigt kallt och snöigt i hela landet. Eftersom jag hela mitt liv bott nära kusten i de södra delarna av landet har antalet vita jular kunnat räknas på ena handens fingrar, men nu är det så mycket snö där jag skall fira jul att det kan göra en skidortsägare avundsjuk.

Det var så länge sedan det var ljust och varmt ute man glömt bort känslan hur det var. (bilderna är klickbara)

Så här såg det iaf ut här den 2 maj i år och jag längtar fruktansvärt mycket till våren igen men antar att det måste vara lite kallt och snöigt ett tag med så man riktigt kan uppskatta våren och sommaren.

Och såhär såg det ut en månad senare i början på juni. till höger skymtar man den gamla gamla ladan!

Happy midvintersolstånd

//N

2 kommentarer leave one →
  1. december 21, 2009 1:15 e m

    Vackert med all körsbärsblom! Samma datum förra året satte jag potatis under halmtäcke, vilket visade sig vara det traditionella datumet att sätta potatis i min del av landet. Nu håller jag på att planera nästa års odlingar i fantasin…

Trackbacks

  1. Dagens bilder « Nisse i torpets Blog

Kommentera

