Skip to content

Fläta vindskydd

december 12, 2009
  • Projekt: Fläta vindskydd
  • Utrustning: Handsåg, sekatör, tumstock, järnspett och fulyxa.
  • Tid: ca 2 timmar

Eftersom decembervädret visat sig från sin bästa sida under dagen har jag varit ute och byggt vindskydd för grönsakslandet eftersom sydsidan är den enda som är öppet exponerad för vind.

Hade på förhand gått runt längs åkerkanterna och rekat vart det fanns raka pinnar att använda till flätandet. Särskilt längs en kant var det röjt tidigt i våras så nu var där massvis med 2meter långa raka pinnar att använda. Det var blandad kompott av träslag som jag tog, mest Pil men även oxel, ask och fläder. Så om det duger återstår att se!

Började med att hugga till spetsar på störarna så att det gick att påla ner dom en bit i hålet som jag gjort med järnspettet.

Till en början satte jag störarna med 50 cm mellanrum men det blev för långt så det blev ingen spänst i pinnarna. minskade ner avståndet till 30 cm vilket passade grovleken på pinnarna utmmärkt vissa av de grövre vart lite kämpiga att få ner mellan störarna.

Satte pinnarna ganska glest så att det blir lite ljusinsläpp mellan raderna. Så till sommaren kommer det klättra bönor eller luktärt på vindskyddet.

6 kommentarer leave one →
  1. december 12, 2009 6:20 e m

    Tjusigt! Sådant vill jag också bygga när jag har köpt min egen mark!

  2. december 12, 2009 6:40 e m

    Tackar! Det var inte det minsta svårt att göra heller. Svårast är nog att hitta pinnar i rätt längd och tjocklek men klipper man ner pilträd och buskar kontinuerligt så har man ett jämt flöde av byggmaterial!

  3. december 13, 2009 10:07 f m

    Fantastiskt fint så där ju. Har testat liknande på jobbet men det sprang runt för mkt ungar och störde mitt flätande men sånt skall upp på kolonilotten sen under våren. Bra jobbat!

Trackbacks

  1. En yxa till Nisse del 2 « Nisse i torpets Blog
  2. Staketmatrealinsamling del 2 « Nisse i torpets Blog
  3. Flätat vindskydd/staket eller fattigmans gärdesgård | Runqvist

Kommentera

