Skip to content

Mjölksyra kål

november 16, 2009

Har aldrig provat göra surkål förr. Har aldrig för den delen varit så förtjust i surkål men allt man gör själv är ju så mycket godare än det man köper.

Detta behövs: Ett rent kök, Vitkål, Morötter, äpple, salt (1msk/kg), skål, rena glasburkar.

Jag började med att skära bort stammen på vitkålen, riva den och blanda den med rivna morötter och det rivna äpplet. Därefter strimlades kålen och lades i omgångar i en skål för att stampas (krossa fibrerna så att vätskan tränger ut) jag använde en vinflaska att stampa med.

Stampa stampa

Tyckte att det tog väldigt lång tid för kålen att släppa vätskan, först efter att jag blandat ner saltet så trängde vattnet ut.

Efter att kålen fått tillräckligt med stryk så skall det röras ihop det med morötterna och det rivna äpplet. Därefter ska blandningen ner i en burk på minst 1 liter och den får inte fyllas till mer än 4/5-delar men blandningen och det skall pressas ihop så att kålvätskan står över och täcker blandningen. Här fick jag problem, om det var för att kålhuvudet var för torrt eller om jag stampat för lite vet jag ej men jag löste det genom att ta och pressa ut saften ur blandningen som blev över ner i burken.

Nu skall det stå mörkt i rumstemperatur i 10 dagar och sedan fram till jul i kylskåp eller jordkällare om man hade haft en sådan…

Burk

2 kommentarer leave one →
  1. mars 22, 2010 1:27 e m

    Välskrivet och bra bilder. Precis vad jag var ute efter. Tack! Nu ska här surkålas..

  2. mars 27, 2010 8:34 e m

    Tack ska du ha! Kör hårt!

Kommentera

