Skip to content

Gammal gammal lada

november 10, 2009

Det ligger två gamla lador en liten bit härifrån som skall rivas inom en snar framtid. Har varit där flera gånger och kikat. Riktigt kusligt ställe faktiskt. Tiden har verkligen stått still där i flera decennier De enda som har varit där är  kajor, en ugglefamilj och grävlingar som har flyttat så mycket jord att man kan tro dom har hyrt en grävmaskin.

Jag tog på mig mina nya boots, utrustade huvudet med en  petzl pannlampa, Nitecore D20 i näven och min D40 runt halsen (kameran). Gick dit för att kolla om där fanns något användbart till kommande byggprojekt. Mycket skrot och gamla maskiner finns där men även massor med brädor och byggvirke som det inte är något fel på finns där, lite jobb att få loss och spikrensa bara men vad gör man inte för att spara pengar och ett besök på byggmax.

Potatisharpa

En gammal potatisharpa som sett sina bästa dagar. Notera gångarna grävlingarna underhållit sig med, samt den eminenta ljuskäglan från D20n 😀

Spannmålskvarn

En gammal spannmålskvarn från Bronäs kvarnfabrik i Vinninga. Det går ett rör direkt ner i tratten från spannmålstorken på övervåningen.

Rivjärn

I ett hörn stod denna gamla handvevade apparaten. Ett stort roterande rivjärn som jag antar att man använde till att riva potatis och foderbetor till grisarna. Den gick fortfarande att snurra på och har klarat sig bra genom åren. En möjlig användning (efter lite rekonditionering) av den skulle vara att riva äpplen innan man stoppar ner dom i mustpressen?

Meathook

Som taget hur en dålig skräckfilm.

Träd vs takVem vinner? Trädet eller taket?

6 kommentarer leave one →
  1. november 11, 2009 9:07 f m

    Jag älskar sådana där gamla lador! Särskilt sådana där man aldrig har slängt något, utan bara ställt undan det när man skaffat någon ny grej.

    Det råkar inte stå någon piggetröska där inne som längtar efter en ny ägare? Eller slåtterbalk, eller enskärig buren plog?

  2. november 11, 2009 11:48 f m

    Ja det är rätt fascinerande!
    Någon tröska är där inte. Slåtterbalken, gödningsspridaren, konstgödningsspridaren, såmaskinen, och diverse harvar har stått utomhus och rostat ordentligt… En plog hade jag gärna velat ha med! Hittade denna på blocket som det kliade i fingrarna att få manövrera runt i åkrarna med http://www.blocket.se/horby/Jarnhast___plog_24600715.htm?ca=20&w=3
    Den vore nått för din odlingslott 😀

  3. Alex permalink
    november 25, 2009 7:42 e m

    Du Nisse! Detta är vad jag försökte hitta tidigare! Bra manual till hemmabrygg i liten skala! 🙂

  4. Alex permalink
    november 25, 2009 7:42 e m

    http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf Glömde skriva i adressen ju! 😛

  5. Amelie permalink
    februari 9, 2016 11:14 f m

    Hej.
    Jag hittade hit via en bild-googling på ” rivjärn till foderbetor” tro det eller ej! 😉

    Den där blåa rabbekvarnen.. har du räddat den? Har du lust att sälja den? Eller byta den mot något (dött eller levande) ☺
    Jag har letat länge efter en kvarn, att hugga mina foderbetor med yxa är tidskrävande…. hushållsko, får och grisar äter dem inte hela..

    Jag finns mitt i Skåne men ingenting är omöjligt.. ☺

    • februari 9, 2016 6:47 e m

      Hej Amelie!

      Kvarnen stod där vi bodde för fyra år sedan, de ladugårdarna ska rivas ganska snart och ägaren till byggnaderna är nog ej intresserade av den.
      Har du provat köra ner foderbetorna i en kompostkvarn?
      Vad är det för foderbetor du odlar?

Kommentera

