Skip to content

hamstring inför vårens projekt

november 9, 2009
tags:

Tog de första stapplande stegen mot det blivande hemmabyggda växthuset. Har nämligen börjat samla på mig gamla fönster. Hittade 2st 3-glas fönster (på blocket) på 1300x800mm totalt över 6 kvm glas förutsatt att skivorna går att ta ut. Av alla fönster jag lyckas komma över ska jag pussla ihop ett växthus. Som tak och väggar om inte alla de hopsamlade fönsterna räcker till införskaffar jag plasttak som jag tycker är prisvärt någon som har erfarenhet att använda sådana plasttak som växthus?

Nä nu får jag ut och scanna av blocket efter fler fönster. Byggstart beräknas till mars nästa år då kommer min kusin på besök som går på byggprogrammet och då ska vi även knåpa ihop ett hönshus!

//

2 kommentarer leave one →
  1. november 10, 2009 7:53 f m

    Jag planerar också för växthus, men kommer nog att köpa antingen begagnat eller ett nytt tunnelväxthus för att få lite storlek på det hela.

    Ska bli kul att följa hur det går för ditt bygge.

    Vad har du förresten för förutsättningar i övrigt, alltså, var ungefär i landet håller du till? Hur mycket mark har du? Äger du eller hyr?

  2. november 10, 2009 8:46 f m

    Ja ett ordentligt växthus är nödvändigt. Det lilla plast ÖoB tältet jag hade blev fullt snabbt och plasten blåste sönder under säsongen… Ramen och hyllorna har flyttat in i ladan och fungerar utmärkt till att förvara krukor och hinkar på.

    Jag bor i Halland inte så långt från havet så det blir ju milda vintrar men en ständig västanvind. Huset är omgärdat av blandskog, åkermark och betesmark och det är samma markägare till allt runt om så vill jag utöka odlingarna och kanske t.o.m skaffa lite djur så är det inga problem.

Kommentera

