Skip to content

Gammal trotjänare

oktober 24, 2009

Idag skaffade jag en ny dator. Min gamla laptop som jag köpte dec 2005 har levt på lånad tid väldigt länge nu. Virusprogrammet gick ut okt-06. I början på 2007 så slutade pekplattan fungera, endast med våld gick det att få pekaren att röra på sig. Strax därefter gav batteriet upp och endast nätanslutning var möjlig.. Har länge haft problem med att den blir för varm och stänger av sig själv, det blev ju inte bättre av att SAMTLIGA fläktar havererade i början på augusti. Detta gjorde att enbart med hjälp av uppfinningsrikedom gick datorn att använda. Jag placerade laptopen mellan soffbordet och schäslongen så att den hängde fritt över golvet och därefter placerade jag en 35W bordsfläkt på en kudde (för att minska bullret) under datorn som då kylde. problemet var då att det blåste kalluft rakt upp i ögonen som blev torra så då fick jag klippa till en pappaskiva som ledde bort vinden… Folk har haft väldigt roligt åt min ovilja att köpa ny dator 🙂

Har under de nästan 1500 dagar den har varit aktiv har jag haft otroligt mycket nytta av den, den har räddat mig från tristess och press i Iran/Saudi Arabien/Dubai/Bahrain/Oman när det begav sig, x-antal terrabyte har passerat igenom dess hårddiskar och mängder med filmer har setts på tåg/båt/soffor. Men nu är det ersatt av en som kostade hälften så mycket men är 5ggr fräsigare. Kommer ju inte slänga den för den fungerar ju men det är ett projekt att hålla igång den…Cabin

Datorn i sin ungdomsdagar i hytten på den rostigaste båten i persiska viken!

4 kommentarer leave one →
  1. oktober 24, 2009 6:48 e m

    Har du månne varit/är sjöman? Och på vaddå för typ av fartyg? Själv är jag befaren jungman med tid bara från segelfartyg…

  2. oktober 24, 2009 10:18 e m

    Låter som min ärvda Compaq som pensionerades i juli. 2003 års modell med fyra tangenter borta, 30 megabytes hårddisk och gamla USB portar (två stycken).
    Skönt att se att fler mjölkar hemelektroniken till sista droppen…

  3. oktober 25, 2009 2:35 e m

    Ylven:
    Jag gjorde en kort karriär som lättmatros ombord på ett danskregistrerat serveyship som åkte runt i Persiska viken mitt under brinnande ”Muhammedkris” Inte så roligt men många erfarenheter rikare blev man, Det som jag minns mest förutom den brutala värmen var att det blev aldrig mörkt i persiska viken, överallt var där stora oljeriggar och produktionsplattformar som brände av ”flares”, Oljetankers stora som byar lyste upp och smygandes runt om i vattnet en enorm Amerikansk militär närvaro: fartyg, flygplan och helikoptrar…
    Hade kunnat fylla ett helt inlägg med bilder och erfarenheter från den tiden 🙂

    Hela däcksbesättningen på båten jag jobbade fick sparken och blev ersatt av Filipiner som inte kostar lika mycket och inte behövde åka hem lika ofta. Då insåg jag att ens chans att göra karriär till sjöss enbart gick via bryggan vilket bara består av pappersarbete inte passade mig skolade jag om mig.

    Casper:
    30MB hårddisk där kan du inte fått plats med mycket på? Är riktigt nöjd med mitt köp och att jag väntat så länge. Pröjsade cash, svider denna månad men så slipper man betala den nästa, och nästa och nästa…

  4. oktober 25, 2009 10:37 e m

    Köpte min på räntefri avbetalning. På så sätt kan inflationen betala av på min dator…synd att vi inte har någon kvar knappt. Fast det är ju det enda sättet det är synd på.

Kommentera

