Skip to content

Fårskit

oktober 22, 2009

Det blev varken ko eller hästgödsel i år. Var hos en granne igår eftermiddag och gick loss i fårstallet och fyllde totalt 16st 12liters hinkar med härlig, fuktig, mustig och stinkande fåramög.

Nu skall det gå ligga och bränna under presenning fram till i vår då odlingssäsongen drar igång på nytt.

Fårskit

6hjulig skottkärra 🙂

gödlset var väldigt blött eftersom fåren vällt ett vattenkar och sen har inte vattnet kunnat avdunsta genom den hårda yta det torkade gödslet bildat ovanpå.

Fårskit (3)

Fårskitshög täckt med halm

Fårskit (4)

Slutligen en presenning på högen. Kommer nog bli riktigt varmt och gott när gödslet börjar bränna.

7 kommentarer leave one →
  1. oktober 22, 2009 2:11 e m

    Varför gör du det nu och inte tidigt på våren istället? Då hade du kunnat ha nytta av den som en varmbänk och börjat odla tidigare. Jag gjorde en varmbänk i våras men fick tyärr inte tag i halmblandad gödsel utan bara spånblandad dito vilket inte blir lika varmt på grund av kol-överskott. Jag har skrivit om det på min blogg bland annat här

  2. oktober 22, 2009 2:22 e m

    Du menar att jag ”komposterar” gödseln för tidigt?
    Har funderingar på att prova göra en varmbänk tidigt nästa år. Men dels behöver jag brunnet till odlingarna sen har jag privilegiet att jag kan gå och hämta gödsel när jag behöver det.

    • oktober 23, 2009 4:14 f m

      Ja, då så! Då kan du ju göra båda dera! Om du vill att den ska kompostera i vinter ska du nog också se till att den inte blir för kall. Ett lager halm ovanpå är nog inte fel. En rulle med halm kan man ha till mycket 😉

  3. oktober 23, 2009 9:18 f m

    Halm är användbart till mycket! Byggde ett isolerande skydd till varmkomposten av några stolpar, gamla brädor, halm och presenning. En ny vinterkappa kostade 800kr så då byggde jag en själv av grejer jag hade i gömmorna gratis. Men mer om det senare, man kan ju inte publicera allt på en gång!:)

  4. november 5, 2009 5:52 e m

    Blir lite sotis på din ”skottkärra”… Vill ha.

  5. november 5, 2009 10:41 e m

    Den är förbannad rolig men tyvärr inte min =(

Trackbacks

  1. Jordförbättring « Nisse i torpets Blog

Kommentera

