Skip to content

Höststorm och elavbrott

oktober 5, 2009

Då var det dags för stormsäsongen! Har haft 7st elavbrott sedan igår kväll varav 2 långre på totalt 8h. Det första längre avbrott skedde igårkväll så då var det bara att tända fler ljus (båda fuerhand lyktorna var redan tända).  Det andra skedde vid lunchtid idag precis lagom till när det var dags att äta. Det som var det omedelbara problemet var vatten (måste börja frysa in 1,5l petflaskor med vatten). Men sån tur är finns en annan källa till vatten, nämligen den gamla brunnen under det stora körsbärsträdet som inte använts på många år…

Jag lyfte av brunnslocket, tog en hink och ett 10m långt rep och sänkte ner i ca 6m ner i brunnen

Brunnen

Efter lite fiskande fick jag upp en full hink med vatten lite smuts som åkte ner när jag tog av locket låg i i hinken. Men i övrigt var vattnet klart. Grovfiltrerade genom ett kaffefilter och kokade sedan vattnet i Kelly Ketteln, hällde det i en kastrull för att fortsätta koka på kaminen.

Men när jag kom in nu så hade elen kommit tillbaka och jag avbröt experimentet… Hade jag varit själv så hade jag fullföljt men eftersom min hungriga gamla farmor är på besök blev det spisen som gällde 🙂

Det jag har lärt mig av dessa strömavbrott är att rinnande vatten ur kranen är en lyxvara och framöver skall det finnas mer lättillgängligt reservvatten än att man skall behöva ut och dra upp hinkar ur den gamla brunnen. Har ju ingen aning om vattenkvalitén i brunnen heller men efter en grov filtrering och kokning kan det ju inte vara sämre än det som dricks på daglig basis i Bangladesh?

DjupBös

Grovfiltrering

Förkokning

4 kommentarer leave one →
  1. oktober 6, 2009 7:29 f m

    Nej, det är nog inte sämre än i Banladesh, men vad som är sämre är din förmåga att klara av det! Om du kokar det så har du väl iofs jämställda villkor, då det sannolikt bara är bakterierna man kan skaffa immunitet emot.

  2. oktober 6, 2009 8:37 f m

    Det har du ju fullständigt rätt i… Jag kan ju heller inte hålla på att koka vattnet. Ifall det skulle bli ett ännu längre elavbrott så blir brunnen ifråga primärkällan. Vad bör jag göra? Skicka vattenprov på analys eller prova ta en lit sipp och se om jag blir dålig?

  3. oktober 6, 2009 1:56 e m

    Det såg ju fint ut i alla fall. Luktar det gott? Om du inte har eget eller annans avlopp (eller ladugård) i närheten på ett sådant sätt att du misstänker att grundvattnet kan röra sig därifrån mot din brunn, så skulle jag anta att vattnet var bra. Om du tar en rejäl karaff första gången du smakar, och inte blir sjuk, så kan du nog lita på vattnet. Hellre prova när man kan välja, än att chansa när tiderna är svåra. Vattenprov är rätt dyrt, om man inte har nyfödda barn hemma. Kanske kommunen har något rabatterat pris värt att kolla upp dock.

    Ps, jag har sett ”godkänt” vatten som ser betydligt sämre ut än så där… För att inte tala om hur det har smakat?

    • oktober 6, 2009 2:26 e m

      Ja vattnet var väldigt klart och är luktfritt. Tror det är lugnt med de gamla ladugårdarna där har inte varit djur på 30 år plus att jag har svårt att tro att grundvattnet kan röra sig från ladugårdarna mot brunnen…
      Får ta mig ett smakprov! Blir det inga blogguppdateringar på länge så var det dåligt vatten 😉

Kommentera

