Skip to content

Konservering

oktober 3, 2009

Efter att ha upptäckt att det gick att böja toppen på flaskborsten gick det betydligt enklare att få bort gegget i botten…

Har fortsatt inventeringen och rengöringen. Glasen skall upp på vinden i kartonger och de få gummiringar jag har lägger jag i en plastpåse (i rumstemperatur) med lite potatismjöl i  för att de skall hålla sig. Saknar ca 20 gummiringar till de stora 1 liters glasburkarna och samtliga till de stora 1 och 2 liters flaskorna eftersom dessa var helt intorkade. Då nästan alla flaskorna har olika stora öppningar behövs olika stora tätningsringar. Det måste ju på något sätt gå att skära till egna tätningar eftersom jag behöver 5 olika storlekar?

Konserver

Detta har jag samlat på mig det senaste året på loppis, blocket och i bekantas källargömmor totalt har jag väl lagt 150 kr på hela samlingen!

Burkar:

  • 30st 1l
  • 10st 0,45l
  • 3st 1,3l
  • 1st 2l

Flaskor:

  • 12st 0,5l
  • 3st 2l
  • 3st 1l

Nu undrar ni säkert varför inte dessa flaskor och burkar inte är fyllda med sylt, saft och inkokta grönsaker.

Problemet heter sval plats och lösningen heter jordkällare. En jordkällare står högt upp på önskelistan. En tillfällig lösning är att skaffa ett kylskåp eller en sval att sätta på vinden eller i ladan, men det strider mot mina principer eftersom jag på lång sikt vill vara självförsörjande på el…

One Comment leave one →
  1. Mårten permalink
    september 24, 2011 12:08 e m

    finns en firma i stockholm som har packningar. Sen undrar jag om dina bygel-lås-burkar går bra att konservera med och hur man öppnar dom när det inte finns ”öra” på packningarna? Hör av dig så ska du få en adress till stället som har packningar.
    Mvh Mårten

Kommentera

