Skip to content

Till sista droppen

september 30, 2009
tags:

Har varit och lånat boken ”Till sista droppen” av Jeremy Legget. Den har några år på nacken men det gör ju inte ämnet mindre aktuellt för det eftersom det handlar om Peak oil. Ämnet Peak oil började fascinera mig för några månader sedan då jag läste Gunnar Lindstedts bok ”svart jord” om jordbrukets oljeberoende, kort därefter läste jag boken ”olja” av samma författare. Böckerna ”twilight in the desert” och ”Why your world is about to get a whole lot smaller” skall beställas inom kort.

Det finns ju många scenarier på vad som kommer hända i samband med ett skenande oljepris. Själv utgår jag från att det kommer bli svåra år med extrem arbetslöshet, skyhöga priser på resor/transporter, mat, och andra varor tills människan anpassat sig till sin nya situation. Därför lär jag mig odla, betalar av de få lån jag har samt samlar på mig värdefull kunskap och ”bra att ha utrustning/prylar. Men fram tills dess ska jag njuta av parmesan ost, mörk choklad och rödvin medans det går till en rimlig kostnad…

One Comment leave one →
  1. september 30, 2009 5:57 e m

    Jag tror att den mest besvärande följden av Peak Oil kommer att bli att världens ekonomi kommer att tvingas in i en evig nedåtresa. Ekonomisk tillväxt kan vi glömma, för den bygger på en allt snabbare förbrukning/omsättning av råvaror och energi, något som kommer att bli omöjligt när oljan börjar krympa. Därmed kommer vi att få en ekonomisk kris som trotsar alla förställningar, med massarbetslöshet och en stat som inte kan ta det ansvar på det sätt vi är vana med.

    Just därför gör jag som du, skaffar mig nödvändiga färdigheter och försöker skaffa mig en tillräckligt stor fläck på jorden för att trygga de minas framtid.

Kommentera

