Skip to content

MPGBs

september 24, 2009

Har äntligen fått mina 200+liters MPBGs (Multi Purpose Garden Barrels)!

Har lite olika idéer på vad jag ska använda dom till: Tre skall målas svarta varav två ska användas som bevattningstunnor i vårens stora växthusprojekt, dom svarta tunnorna kommer även tjäna som temperatur utjämnare. Absorbera värme på dagarna och avge på nätterna. Den andra svarta har jag planer på att ha på en 2 meter hög ställning och göra någon form av sommarutedusch allt för att avlasta den stackars varmvattenberedaren från 1985!

Ytterliggare  två tunnor skall jag ha foder i till dom kommande hönsen. Skulle egentligen vara färdig med hönshus och hönsgård men ett snordyrt haveri med bilen tunnade ur ekonomin i de flesta roliga höstprojekt…

De som återstår får jag se vad jag gör med, alltid hittar man på nått. Något förslag?

MPGB

6 kommentarer leave one →
  1. september 25, 2009 11:32 f m

    Hehe, även jag samlar sådana tunnor! Jag får dem gratis av bilverkstan som får spolarvätska och kylvätska levererat i dem.

    Mina tankar för utom som vattenreservoar är att använda dem till framtida avloppsanläggning när jag får tag på något eget ställe på landet. Då finns det i huvudsak två alternativ jag tänker mig, antingen som behållare för urinseparat utedass med olika tunnor för urin och fekalier. Helst vill jag också få tag på den lite mindre sorten av tunnor som har ett lock som man kan ta av (eller sätta på när man vill att innehållet ska efterkompostera) men jag har inte hittat några ännu.

    Det andra alternativet är att bygga en egen liten biogasanläggning som ska vara tillräcklig för att driva åtminstone matlagningen, så att man slipper elda ved i spisen när man vill laga mat, om det nu blir riktigt eländigt.

  2. september 25, 2009 11:56 f m

    I mina tunnor har det varit tvättmedel=) Vi kan ju vara nöjda med att ha fått dom gratis för på http://www.witre.se kostar dom 1000kr/st. Skulle för övrigt vilja ha några av deras lufttäta bruna stapelbara 56liters tunnor med extra stort lock till proviantförvaring.

    Har med klurat på att efterkompostera hushållskomposten när denna blivit full.

    Lånade John Seymours självhushållarbok på bibblan för ett tag sedan där fanns beskrivning på en ganska simpel biogasanläggning det tåls ju att experimentera med. Skadar ju inte att ha lite kunskap om det nu skulle bli riktigt eländigt!
    //

  3. september 25, 2009 2:02 e m

    Jag köpte John Seymours bok på engelska, den trycks fortfarande! Den har lösningar på det mesta, men tyvärr inte särkilt detaljerat.

  4. september 25, 2009 7:57 e m

    Jag lyckades hitta den i arkivet på biblioteket på svenska från tidigt 70-tal med svart-vita bilder. Engelska utgåvan ligger i kundkorgen på mitt adlibris-konto tillsammans med ”the backyard homestead” Den lär ju med vara som du säger: Lösningar på det mesta, men tyvärr inte särkilt detaljerat.

Trackbacks

  1. Efterkompost « Nisse i torpets Blog
  2. Vattentorn « Nisse i torpets Blog

Kommentera

