Skip to content

Äppelsaft

september 18, 2009

Har fått fritt fram av grannen att plocka så mycket äpplen jag vill från hans träd då han kastar frukterna! Men jag är inte den som klagar eftersom jag är stolt ägare av hela 2st saftkokare.DSC_0434

DSC_0435

Började med att skära bort kärnhuset och skar äpplena  i mindre bitar och lade dom i saftkokaren.

När vattnet i den understa behållaren börjat koka tar det ca 20-30  innan bitarna blir till äppelmos.

DSC_0436

Efter ca en timme så har man fått ut ca 13dl saft ur ca 2,5kg äpplen. Denna saft häller jag över till en kastrull och  kokar upp och tillsätter lite, lite socker. Den kokande saften häller jag upp i väl rengjorda flaskor. Om det funnits en jordkällare på tomten skulle jag även ha ställt flaskorna i konserveringsapparaten och sedan ställt på lagring… Men nu är kylen full och grannarna försedda med äppelsaft.

DSC_0440
8 kommentarer leave one →
  1. september 18, 2009 8:18 f m

    Låter gott! Önskar att jag hade så trevliga grannar 😉 Egna äpplen är det tyvärr dåligt med i år, mitt sommaräppleträd av okänd sort har bara en handfull äpplen i år, och mitt vinteräppleträd är nyplanterat för i år och ger därmed ingen frukt. Men nästa år…

    • september 18, 2009 10:20 f m

      Ja det vart inte så tokigt faktiskt! Måste med plantera några fruktträd, man kan ju inte gå och tigga hos grannarna hela tiden =)

  2. Maria permalink
    september 10, 2011 12:08 e m

    Fina sidor. Fina bilder.

Trackbacks

  1. Ett år med bloggen « Nisse i torpets Blog
  2. 2 år med Bloggen « Nisse i torpets Blog
  3. Tre år med bloggen « Nisse i torpets Blog
  4. Nisse i Torpet [Bloggtips] | Runqvist
  5. Nisse i Torpet [Bloggtips] | Runqvist

Kommentera

