Hoppa till innehåll

Stängsla tills fingrarna blöder

maj 12, 2014

 

Varje kväll efter jobbet i förra veckan och större delen av helgens arbetsföra timmar var det stängsling som gällde!

Efter betessläppet förra tisdagen försvann gräset snabbt på de 0,75ha stora betet. Avsaknaden av regn gjorde att gräset växte dåligt.
Den stora betesmarken på andra sidan vägen behövdes fixas i ordning snabbt. Dock inte slarvsnabbt utan ordentligt från början. Tillfälliga snabba lösningar har en obehaglig förmåga att bli permanenta..

Många hörn strävades, rejäla grindstolpar skulle handgrävas ner på 100-120cm djup (eloge till plintspadens uppfinnare)

Slå ner stolp och skruva isolatorer går fort, det är allt pyssel runt om som tar tid!

Igår vid 19-tiden kunde fåren äntligen släppas över till sitt nya bete på 3 ha.

IMG_3681
Stängselfjädrar i ena änden, rullisolatorer i vinklarna och trådspännare i andra änden och rejält stagade hörn och tätt mellan stolparna så håller det länge och blir obehagligt snyggt sträckt!

stagNär det var ont om plats i hörnen slog jag ner en knäckt stolpe 50 cm snett  mot hörnstolpen. Vek en stängseltråd dubbel, fäste med en märla i hörnstolpen och likadant mot den ”knäckta stolpen” så blir vinklarna stabila utan allt för mycket resurser behövs.

IMG_3683   stängsel 1

Ett rejält sträckt fårnät och en ännu mer sträckt matande järntråd till  övriga delar av stängslingen.
Har satt fårnät utmed vägarna och eltråd utmed skog och åkerkant. En tråd på 25 – 45 – 60 – 90 cm.öppningSom synes på bilden har vi bara el i de två mittersta trådarna. I vinterhagen där lammen föds har vi ström i alla trådar för att de ska lära sig.
Har ej el i översta för att det skall gå att kliva över stängslet utan smärta och ej i det understa för att undvika behöva gå med röjsåg en gång i veckan under sommaren.
Skulle vi få problem med lamm som kryper under är det bara att bygla ner en tråd till nedersta.
Men så länge fåren har rikligt bete och trådarna är sträckta så bör det inte vara problem med rymningar.

IMG_3687

Nu har dom att göra i många veckor framöver.

Får passa på att tacka Farsan, Jon, Per, Håkan och Emil för sina fina insatser med stängselröj, och slyröjning samt stängsling
Det sägs ju att själv är bästa dräng, men han är fan inte snabb!

Nästa projekt i prioriteringslistan är att få färdigt veden, högen med okapad ved ligger och skrattar åt mig varje gång jag går utanför dörren.
När väl veden är klar så skall den stora beteshagen delas upp i flera mindre bitar.

Avslutar med en närbild på ett av bagglammens päls, kommer bli ett fint skinn av den till vintern
päls

13 kommentarer leave one →
  1. maj 12, 2014 5:49 e m

    haha, det låter bekant, det där med kvällspassar

  2. Mattias Carlsson permalink
    maj 13, 2014 7:08 f m

    Mycket fint stängsel.
    Hur länge kan man räkna med att dessa stolparna står? Jag använde impregnerade stolpar i fuktig myrjord, och de blev mjuka och bröts när jag skulle räta dem efter två år.

    • maj 13, 2014 7:50 f m

      Tackar!
      Så kasst med stolparna!
      På de stolpar jag köpte så har jag 20 års garanti!
      Gäller att spara kvittot

  3. wadensjo permalink
    maj 14, 2014 9:26 f m

    Vad fint stängslat! Det där kan du vara nöjd med länge.
    Smart att inte ha el på nedersta tråden. Det ska jag nog jag också försöka koppla bort. Det är ju rätt tjatigt att behöva röja där, som sagt.

    • maj 14, 2014 2:51 e m

      Ja när gräset växer som bäst så tar det inte många dagar innan gräset är uppe bland trådarna, jordar ner och tar bort stängslets verkan!

  4. maj 14, 2014 10:24 f m

    Stiligt stängslat. Håller med dig om inställningen till tillfälliga lösningar – man sparar in en arbetsdag och sen går man och retar sig på resultatet år efter år.

    • maj 14, 2014 2:48 e m

      Ja visst är det så!
      I slutändan lägger man så mycket tid på att rätta till de tillfälliga lösningarna då de börjar fallera!

  5. Åsa permalink
    maj 14, 2014 10:33 f m

    Hur har du gjort när du har både fjäder och trådspännare? Tänker mig att om fjädern ska ha någon effekt måste du dra tråden så hårt med trådspännaren att fjädern töjer ut sig och blir det inte väldigt hård belastning på hörnstolparna då? Jag har iofs inte sett något staket som är satt med vare sig fjäder eller spännare så det är möjligt jag tänker helt fel…

    • maj 14, 2014 2:46 e m

      Hörnen kommer nog bli på plats!
      Syftet med fjäder och trådspännare är att tråden verkar slappa efter ett tag.
      Sen att tråden även skall vara sträckt även när temperaturen växlar och tråden töjs/drar ihop sig.

      • Åsa permalink
        maj 15, 2014 11:11 f m

        Jo jag förstår syftet, jag tänkte bara att om fjädern ska kunna dra efter ev slack på tråden måste den ju vara utdragen en del från början, eftersom fjädern ska dra ihop sig när tråden blir längre? Att man alltså måste dra åt trådspännarna rätt ordentligt så att man både drar tråden rak och drar ut fjädern och då ligger det ju ett rätt ordentligt drag på hela staketet ”tills” tråden ”blivit längre”. Alternativet är ju att bara använda trådspännaren och inte ha mer drag än så i staketet och sedan dra efter för hands vartefter det behövs? Här skjuter tjälen upp stolparna på våren och en spänd fjäder skulle då dra hörnstolparna ännu snedare. Vi har hästar så vi behöver sätta tråden betydligt högre än vad fårstängsel är, vilket ytterligare ökar belastningen på hörnstolparna. Eftersom det är snyggt med raka trådar funderade jag på om det vore något för oss men jag ser bara en massa sneda hörnstolpar framför mig… marken här är dessutom inget man bara ställer sig och gräver djupare i eftersom det är fullt med granitblock eller berg överallt så det går inte att lösa på det sättet heller. Jag kanske får leva med mina ospända trådar… 😉

  6. maj 16, 2014 5:11 e m

    Jätte kul att hitta in på denna blogg 🙂 Jag och min sambo köpte våran gård i januari och kommer förhoppningsvis kunna flytta till sommaren. har kikat tillbaka en bit och sett att ni ”fick” en massa bråte och skräp med på köpet. Vi har bara hunnit vara på våran gård några gånger då den ligger 40 mil från där vi bor idag, men vi har också en hel del att ta tag i när vi väl flyttar.

    • maj 17, 2014 5:49 e m

      Hej Maria!
      Kul att du hittat hit.
      Då har du läst bra många inlägg bakåt. Spanade in er blogg snabbt med. Ska bli kul att följa!

  7. augusti 14, 2014 2:25 e m

    OMG vilket fint staket du/ni gjort!!! 😍 blir riktigt imponerad, skitsnyggt rent ut sagt!! Tänk så skönt, ni stängslar en gång – ordentligt, sen är det klart, underbart! Inte som vi, sätter ner och tar upp stängsel varendaste år.. 😒

Lämna en kommentar