Skip to content

Midsommar och bladlöss

juni 22, 2012

Glad midsommar!

Bladlössen har börjat visa sig på bondbönorna liksom flera år tidigare. Eftersom nyckelpigorna är få räknade blandade jag till såpavatten i en sprutflaska en halv deciliter grumme såpa i en liter vatten duger fint.
Bondbönorna ser förövrigt oförskämt ståtliga ut och antalet blommar kan vi räkna i i hundratal så det kommer bli mycket smöriga bondbönor på tallriken i sommar!

5 kommentarer leave one →
  1. Eva permalink
    juni 23, 2012 8:32 f m

    Jag vet ingenting om odling men befinnner mig i England och såg i går på ett trädgårdsprogram på TV att man knppra rav topparna på plantan, det är där bladlössen samlas. Det är bara bra för plantan och gör att man får mer bönor.
    Hälsningar från ett kallt England
    Eva

  2. Eva permalink
    juni 23, 2012 8:33 f m

    ”knipa av” skulle det vara
    Eva

  3. juni 23, 2012 9:37 f m

    Jag brukar knipa av dom men först när det är tillräckligt med blommor. När man nypt av toppen koncentrerar plantan växtkraft till bönorna. Går även att äta topparna!
    Hoppas du har det bra i kalla England!

  4. juni 28, 2012 11:53 e m

    Fantastiskt kul att läsa en blogg av någon som man har så mycket gemensamma intressen med. Nu till kommentaren. Knip inte av blommarna för ens du har fått tillräckligt mycket bönor helt rätt. Min erfarenhet säger också att när det är som flest bladlöss så kläcks predatorerna och nyckelpigorna flyger in. Förra veckan hade jag fullt med bladlöss på mina Bohusländska bondbönor från nordgen, denna vecka knappt någon alls. Jag föreslår också att du skall vara försiktig med såpan. Det är fler djur som reagerar på negativt på såpan inte bara lössen. Fyll istället trycksprutan med bara vatten och skrapa bort med fingret. Även om det inte är så farligt, håller man bara en naturlig trädgård så tar naturen hand om bladlössen.

  5. juli 1, 2012 1:26 e m

    Hej Johan!
    Kul att du hittat hit! Skall anamma vattentipset :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 44 andra följare

